Jak przeprowadzić rzetelną wycenę oraz sprzedaż swoich udziałów w firmie?

Sprzedaż udziałów w firmie wymaga ich wcześniejszej wyceny, która powinna odzwierciedlać faktyczną wartość. W jaki sposób ją przeprowadzić? Co wpływa na wartość udziałów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Jak wycenić udziały w firmie?

Jak wspomniano we wstępie, chcąc sprzedać udziały w firmie należy dokonać ich wyceny, która powinna odzwierciedlać ich faktyczną wartość. Na czym to polega? Otóż wycena udziałów w firmie sprowadza się do oszacowania ich wartości oraz wyrażenia jej w jednostkach pieniężnych. Istotne w tym przypadku jest to, że obowiązujące przepisy prawa nie regulują tego w jaki dokładnie sposób należy to zrobić oraz tego, kto powinien się tym zająć. Warto jednak zlecić przeprowadzenie wyceny udziałów specjalizującemu się w tym podmiotowi, którego przykładem może być kancelaria SIPEX. Zagwarantuje to, że wycena będzie nie tylko rzetelna i wiarygodna, ale dopasowana również do celu jej przeprowadzania, którym jest w tym przypadku sprzedaż udziałów w firmie. Istotne w tym kontekście jest przede wszystkim wybranie odpowiednich metod wyceny przedsiębiorstw oraz uwzględnienie wszystkich czynników, które mogą mieć wpływ na wartość sprzedawanych udziałów.

Co wpływa na wartość udziałów w firmie?

W związku z tym, że wycena udziałów w firmie uzależniona jest od wartości całego przedsiębiorstwa, warto mieć świadomość tego co na nią wpływa. W praktyce uzależniona jest ona bowiem od:

  • wielkości posiadanych aktywów, które należy skorygować o zobowiązania pomniejszające ich wartość;
  • zdolności przedsiębiorstwa do generowania zysków.

Poza tym na wartość udziałów w firmie może wpływać wielkość pakietu, który będzie sprzedawany. Uzależniona od niej może być bowiem decyzyjność, którą uzyska nowy posiadacz udziałów.

Portrait of beautiful young business woman showing good statistics and graphs to her business partners at negotiations meeting in office.

Metody wyceny przedsiębiorstw

Chcąc wycenić udziały w firmie w celu ich sprzedaży należy zastosować odpowiednie metody wyceny przedsiębiorstw, co pozwoli określić rzeczywistą wartość udziałów. Klasyfikuje się je jako metody dochodowe, majątkowe, porównawcze oraz mieszane. Podejście dochodowe to przede wszystkim metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych, która umożliwia zbadanie zdolności firmy do generowania zysków. Do metod majątkowych zaliczana jest natomiast m.in. metoda skorygowanych aktywów netto, metoda wartości likwidacyjnej czy metoda wartości odtworzeniowej. Stosując je ustala się wartość posiadanych aktywów pomniejszonych o firmowe zobowiązania. Metody porównawcze wymagają natomiast odniesienia wartości firmy do innego przedsiębiorstwa działającego w tej samej branży i posiadającego zbliżoną wielkość. Chcąc uwiarygodnić wycenę udziałów firmy warto zastosować podejście mieszane, co w praktyce sprowadza się do skorzystania z kilku z wymienionych wcześniej metod wyceny.

CZYTAJ DALEJ  Ile prądu pobiera pralka automatyczna? Ile kosztuje pranie?

Podsumowując należy stwierdzić, że rzetelna wycena udziałów w firmie na potrzeby ich sprzedaży powinna uwzględniać wiele aspektów, co wymaga przeanalizowania dużej ilości informacji. Istotne jest także dopasowanie odpowiednich metod wyceny, w związku z czym warto proces ten powierzyć specjalistom z doświadczeniem w tym zakresie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *